دریغ و درد از این خواب ها و خواب زدگی ها 

                            کمبود ها و نارسایی ها

 در بقعه مبارکه امام زاده محمدبن بکربن علی بن ابیطالب  روستای کلا

                                                                                                  عباس حسن پور

          یکی از اماکن متبرکه منطقه ی بلده ،بقعه ی مبارکه ی امام  زاده محمدبن بکربن علی علیه السلام روستای« کلا» می باشد.بلده از مناطق ییلاقی شهرستان نور می باشد که پس از این همه سال از شعار محرومیت زدایی ،همچنان  در  فقر و فاقه  دست و پا می زند و این چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد.

        بلده مرکز بخش بوده و قدمتی 1500ساله دارد و شامل 45آبادی است که متأسفانه به علت کمبودها وعدم استقرار امکانات رفاهی و آموزشی، سال به سال از تعداد جمعیت آن کاسته شده است و منحنی مهاجرت شیب معناداری را نشان می دهد که متأسفانه آسیب شناسی و درمان نشده است.

         یکی از امتیازات ویژه ی منطقه ی بلده غیراز آب و هوای لطیف کوهستانی در فصل تابستان و وجود رجال و  چهره های شاخص هنری و علمی و ادبی وسیاسی  و....وجود اماکن وابنیه ی تاریخی و مذهبی است.اکثر روستاهای منطقه ی بلده مدفن امام زادگانی است که مردم با عشق و ایمان قلبی به آنان وفادار مانده و رفع حوائج خویش را از آنان به عنوان واسطه ی فیض طلب می کنند.

       از جمله امام زادگان معروف و صاحب کرامات منطقه ی بلده وبه تبع آن شهرستان نور و استان مازندران،بقعه ی امام زاده محمدبن بکر بن علی علیه السلام است که در درازنای تاریخ تشیع ودرتمامی فصول سال جان های مشتاق عدیده ای را به سوی خویش کشانده و پناهگاه امنی برای پناه جویان و حاجت مندان است.

    نام شریف این امام زاده«محمد»است که بنا به روایتی مشهور پدرش «بکر »از یاران امام حسین «ع»و از شهدای کربلاست، نکته مهم این که امام زاده محمد بن بکر، بنا به گواهی منابع و اسناد متعدد و معتبر از نوادگان مولای متقیان علی «ع»است ،مثلادر دفتر بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور صفحه 329آمده است «امام محمدبن بکربن علی، نوه علی علیه السلام است».

         بنا براین این امام زاده از میان حدود 1200 امام زاده  ی شناسنامه دار استان مازندران ،یکی از کم واسطه ترین امام زادگان به معصوم اول حضرت علی «ع» است و همین امتیاز و مظلومیت باعث شد تا راقم این سطور که همیشه از عنایت مولا علی «ع»برخوردار است این مطلب را جهت روشنگری مردم و مسولین نوشته تا نمادهای مظلومیت تاریخ تشیع علوی در حکومت جمهوری اسلامی این همه غریب و مهجور نمانند و گرد محرومیت و مظلومیت از سیمای تابناکشان زدوده گردد.

     زائرانی که از «جاده هراز» ویا« پل زنگوله» به قصد زیارت این امام زاده مشرف می شوند در روستای« ولاشد» به هم می رسنداز ولاشد تا روستای کلا حدود 6کیلو متر جاده ی خاکی صعب العبور با پیچ های خطر ناک است که متاسفانه هنوز زیر سازی وآسفالت نشده است در چهار فصل  سال رسیدن به کلا و زیارت امام زاده دشوار است در زمستان به علت برف و بهمن و راه بندان و تابستان به علت جوش آوردن اتومبیل و پنچرشدن و غیره.

       در طول مسیر اتومبیل هایی را می بینی که در راه مانده اندو سرنشینانی را می بینی که با حیرت و حسرت به تو نگاه می کنند مگر این جا جزیی از مازندران همیشه آباد؟! نیست مگر این جاده به آن مکان متبرک منتهی نمی شود ،سهم ساکنین محروم این روستا از امکانات حد اقلی چه شد؟ ،چه کسی پاسخ گوی این همه سر گردانی ها و بی مهری هاست؟

    بنا به اظهارات اهالی و شاهدان، سالانه حدود دویست و پنجاه هزار زائر و مسافر به این مکان مشرف می شوند  که جاده و حجره و امکانات محدود آنجا نه در شأن امام زاده است ونه پاسخ گوی مراجعه کنندگان..

       از دیگر محرومیت ها و کمبود های این روستا و این مکان متبرک علاوه بر نداشتن جاده ی آسفالته عبارتند از

1-کمبود شدید حجره ها به طوری که در اکثر روزهای تابستان زائران و علاقه مندان در حسینیه و مسجد اسکان داده می شوند

2-کمبود شدید آب شرب درحیاط حرم

3-کمبود امکانات رفاهی

4- حیاط خاکی امام زاده که خود بر غیر بهداشتی بودن صحن و فضا دامن

می زند

5-وجود گرمابه ی نامناسب و کوچک که جوابگوی زائرین و مجاورین نیست و گویا بخشی از هزینه های همین گرمابه از محل موقوفات و نذورات و... امام زاده تامین می گردد

6-کمبود وسایل گرمایشی با توجه به کوهستانی بودن منطقه

7- نارسایی 80درصدی سرویس های بهداشتی

8- اوضاع نابسامان و اسف بار بهداشتی(نبود بهورز، خانه ی بهداشت و امکانات اولیه ی بهداشتی و...

       در روستای کلا  اگر کسی از اهالی بیما رشود و یا به علت جابه جایی فشار  و بروز نشانه های بیماری در زائران که عموم آنها را پیران و میان سالان تشکیل می دهند به علت عدم استقرار کمترین امکانات و عوامل بهداشتی ،باید آن مسیر 6 کیلو متری نفس گیر و ناهموار را پیمود و به روستای« ولاشد» و یا خود بخش بلده که فاصله طولانی با روستای کلا دارد،مراجعه کرد تازه اگر آنجا هم کسی و وسایلی جهت مداوا باشد وبیماری ،بیمارت را باقی گذاشته باشد.

(پیشنهاد می شودحداقل درفصل بهاروتابستان و ایام ازدیاد زائران مثل محرم وشهادت ها، جهت رفاه حال زائرین محترم کمپ امداد بیماران باامکانات اولیه درجوارامامزاده مستقرگردد.

9-عدم وجودوسایل وامکانات جهت شستشوی فرش هاوپتوهایی که به صورت عمومی استفاده می شود.آنچه دراین زمینه درآنجامشاهده می شودبهداشت ستیزی است وجالب این که به علت کمبودجا،دفترخادم ،محل استقراروسایل(ظروف، مفروشات وپتوها)یک جاست که چیزی جزدردودریغ حاصل نمی شود. وتاکنون هیچ تصمیمی دراین مورداتخاذنشده است.

      نکته ی دیگراین که قدمگاه این امامزاده ی بزرگواردر ((بوته ده»  روستایی  بین آمل وچمستان است که مراجعه کنندگان متعددی دارد و کرامات زیادی مشاهده وذکر شده است.به جرأت می نویسم اوضاع بهداشتی واستقرارامکانات درقدمگاه امام محمدبن بکربن علی(ع)از   آرامگاه اوواقع درروستای کلابیشتراست.که این با عقلانیت اسلامی به شدت درتضاد وتعارض می باشد.این کمبودهاونارسایی هابانصب گنبدوضریحی که باتبلیغاتی سنگین درسال گذشته صورت گرفت هم میانه ای ندارد.

   تاآنجایی که راقم این سطورمی داندامامزاده محمدبن بکرازدیربازارادتمندان جان نثاری داشته وبه همین دلیل موقوفات زیادی تقدیم آستان حضرتش کردنداین موقوفات درخود روستای کلا، بلده، بوته ده و بنفشه ده و...، وجود دارد.فکرمی کنم بامدیریت صحیح منابع وعایدات مربوطه  اعم از نذورات ،موقوفات و منابع اهدایی وبدون ردیف اعتباری دولتی می توان شأن ومقام امامزاده رادرحدخودش حفظ نمود.

       اداره ی اوقاف و امور خیریه بخش بلده،شهرستان واستان وهمچنین سازمان میراث فرهنگی وگردشگری مازندران وهمه ی نهادهای موازی و تمامی خیرین وخیرخواهان عزیزامیداول این اقدامات خداپسندانه هستندوبدانیم گناه کم کاری های سهوی وعمدی دربهسازی ورفع کمبودها در کسوت شیعه وزیر لوای حکومت اسلامی بخشودنی نیست.

     امید است با امداد از کرامات گره گشای این امام زاده ی بزرگوارو استعانت از جد کریمش مولا علی «ع» و همت متولیان امر و بذل عنایت خیرین بزرگوار، نابسامانی ها  با اقدامات  تلویحی به سامان برسدو شاهد درد و دریغ های این چنینی نباشیم.

مادر جان

 این چشمه

چه قدر شبیه چشم های توست

                                    مادر جان

از همان بهاری که

سیل سینه ی روستایمان را شکافت

و سکته

«امید »ی

        برای «آرزو» نگذاشت

 

و تابستانی که

              شوهر« شمشاد» شیشه ای شد

               و دوستانم به بهانه ی« کنکور»

                نماز ها را شکسته می خواندند

 

و پاییزی که

              اسب« کربلایی حسن»

               از نفس

                         ا

                         ف

                         ت

                         ا

                         د

و او هفت سال

سفره ی هفت سینش را نچید

 

و زمستانی که

                         گرگ ها

                                                 دهکده را قرق کردند

                                             وتفنگ چی پیر

                                                     توان تپانچه را نداشت

 

و همه ی سالیانی که

                                                عید نیامده رفت

                                        وکلاغ ها

                     خبر های خشکسالی را مخابره می کردند

 

واین روزها

              که دهکده خالیست

                 کوچه خالیست

                 خانه خالی تر

               وهیچ«والیومی» جواب نمی دهد

چه وقت چشم هایت شبیه این چشمه نبود

             مادر جان

خانلری

                      دکتر خانلری

           بنیان گذار زبان شناسی علمی    

                                                              عباس حسن پور

      یکی از چهره های شاخص و اثر گذار در فرهنگ و ادبیات معاصر دکتر پرویز ناتل خانلری است. حضور موفق خانلری در عرصه ی دانشگاه ،مطبوعات(مجله ی سخن)و هم چنین مشاغل سیاسی از او چهره ای ممتاز و ماندگار ساخته است.

        پرویز ناتل خانلری در اسفند 1292 ه.ش1در تهران دیده به جهان گشود. پدرش میرزا ابوالحسن خان  اهل ناتل مازندران و کارمند وزارت عدلیه بود که بعدها به وزارت امور خارجه رفت و سال ها در روسیه خدمت کرد. مادرش سلیمه کاردار، اهل علی آباد نور و دختر خاله ی نیما یوشیج بود.

         پرویز آموزش اولیه را نزد پدر فرا گرفت،پس از مرگ پدر تحت هدایت و مراقبت مادرش به مدرسه ی «سن لویی»رفت. در همان جا زبان فرانسه را آموخت . در سال 1309 با تشویق استاد فروزانفر به مدرسه ی دارالفنون رفت.

        تسلط خانلری به زبان فرانسه به حدی بود که در سال چهارم دبیرستان «دختر سروان» اثر پوشکین را ترجمه کرد و جهت ادامه تحصیل در سال 1311 وارد دانشگاه تهران شد و هم زمان با ماهی بیست تومان به معلمی پرداخت. پس از دریافت لیسانس و پایان خدمت نظام وظیفه جهت تدریس به رشت رفت.  شوق تحصیلات تکمیلی و عطش استسقایی به علم آموزی ،دوباره او را به تهران کشاند. او پس از دکتر محمد معین ،دومین دکتر زبان و ادبیات فارسی بود که از رساله ی خود با عنوان «چگونگی تحول اوزان غزل و تحقیق انتقادی در عروض و قافیه»دفاع کرد و پس از آن به دانشیاری دانشگاه تهران منصوب شد.

        نکته ای که در تتبعات راقم این سطور حاصل شد و شاید برای خوانندگان عزیز جالب باشد این است که چهار تن از نخستین دکترای زبان و ادبیات فارسی مازندرانی بودند ( دکتر  ذبیح الله صفا از یکی از روستاهای بین ساری و سمنان-دکتر حسین خطیبی نوری اهل برودن-بلده-دکتر صادق کیا و دکتر خانلری اهل ناتل نور و کجور )

          زنده یاد خانلری در سال 1320 یعنی در سن 28 سالگی با هم درس دوره ی دکترای خود خانم زهرا کیا نوه ی شیخ فضل الله نوری ازدواج کرد

        خانلری در سال 1327 جهت تکمیل تحصیلات راهی پاریس شد و در دانشگاه سوربن درباره ی فونتیک و زبان شناسی مطالعاتی کرد. هم چنین دوره ی زیبایی شناسی را پشت سر گذاشت.

 زنده یاد خانلری ازچهره های ماندگار فرهنگ و ادب ایرانی است،او از جمله نخستین کسانی است که دوره ی زبان شناسی علمی را گذلراند و به تدریس و تحقیق درباره ی آن پرداخت ،دکتر شفیعی کدکنی در مورد درجه و اشراف علمی ، خلاقیت و اعتماد به نفس ایشان می نویسد:«بزرگ ترین امتیاز خانلری به عنوان یک محقق ادبیات فارسی علاوه بر احاطه ی او به روش های علمی این گونه مطالعات و علاوه بر خلاقیت ذهنی و نوآوری ذاتی او،در نظم و نظامی بود که به لحاظ اندیشه همواره از آن برخوردار بوده است.»2

     دکتر محمد محجوب هم خستگی ناپذیری و مقام علمی و خدمات فرهنگی او را ستوده و در بیانی ظریف می نویسد:«در این دو قرن اخیر اگر دو تن بیش از هر کس در گسترش فرهنگ و ادب ایران و شناساندن آن به مردم ایران و جهان و نیز ایجاد تحولات مطلوب در آن دخالت داشته اند،یکی از این دو تن دکتر پرویز خانلری است.»3

        خانلری با آن که از منزلت اجتماعی و سیاسی ویژه ای برخوردار بود و جزو رجال روزگار خویش تلقی می شد ما ترک مادی چندانی نداشت  .در مجله ی دنیای سخن شماره 34 از قول دکتر فتح الله مجتبایی آمده است:«به مال و منال دنیا چندان وابسته نبود و تا آن جا که من می دانم پس از شصت سال کار و تلاش تصدی بر مقامات ،از او جز مقداری کتاب و خانه ای که به دوران جوانی او تعلق داشت چیزی بر جای نمانده است.»4

     دکتر خانلری ریشه در این خاک داشت،گرچه چندین بار با تبر و تیر طعنه ی دوست و دشمن زخمی شده بود اما هرگز نخواست و نتوانست دل از دست میهن رها سازد. او در نامه ای خطاب به پسر خود نوشت:«شاید بر من عیب بگیری که چرا دل از وطن برنداشته و تو را به دیاری دیگر نبرده ام،تا آن جا با خاطری آسوده به سر ببری،اما من و تو آن نهال ها نیستیم که آسان بتوانیم ریشه از خاک برکنیم.»5

      دکتر خانلری در عرصه ی سرایش شعر هم دستی توانا داشت.به عبارت دیگر تولیدات ادبی او هم از مرز تصیح و ترجمه ی آثار دیگران و نگارش دستور و عروض و غیره فراتر بود.ظاهراً شعر را از سال های نخستین دبیرستان شروع کرد،بلافاصله با سرودهای شاعران معاصر آشنا شد و به جرگه ی شاعران مکتب نیما روی آورد. منظومه ای هفتاد بیتی در وصف نیما سروده بود با این ابیات:

تا به کی شرح هجر یار کنیم                یا که وصف دی و بهار کنیم

مدح سلطان دیو خو گوییم                   وصف گنجشک چون هزار کنیم و...

     همین دو بیت بیانگر پی بردن دکتر خانلری به حلقه های مفقوده و نقاط ضعف شعر کلاسیک است. گویی پس از خواندن این شعر در محضر نیما ،نوید شاعری بزرگ به او داده می شود و این هم سندی مندرج در خاطرات دکتر خانلری «پرویز آینده ای درخشان دارد و شاعری بزرگ خواهد شد.»6

      شعری خانلری در یک مجموعه تحت عنوان «ماه در مرداب» در سال 1334 به چاپ رسید، اما نکته ای که در مورد این مجموعه خانلری باید گفت این است که او با توجه به سروکار داشتن با آثار کلاسیک و حضور در دانشگاه ،آن گونه که می بایست به استقبال انقلاب ادبی نیما نرفت،در عرصه ی شعر نه تنها انتظار نیما را برآورده نکرد بلکه در روزگار حضورش در مشاغل مهم دولتی عرصه را جهت حضور گسترده ی نیما فراهم نساخت.این امر باعث رنجش شدید نیما از دکتر خانلری شد به طوری که این رنجش را می توان در جای جای نامه های نیما و هم چنین یادداشت های روزانه ی او پیدا کرد. اگرچه با وارستگی ای که از نیما سراغ داده اند هدفش راه اندازی جریانی به نام «پسر خاله بازی»نبود اما حداقل انتظارش از دکتر خانلری برآورده نشد و ای بسا هم دلایل دیگری هم وجود داشته است.

     گفتیم دکتر خانلری از انقلاب ادبی نیما استقبال کرد، اما آن را درونی نساخت بلکه به لحاظ شعری او را باید جزو شاعران نو کلاسیک شماره کرد. دکتر خانلری در مورد استقبال و روی گردانی خود از مکتب نیما می نویسد:«کم کم از زیر بار تأثیر شدید نیما ،شانه خالی کردم و در بسیاری از موارد با او اختلاف نظر پیدا می کردم اما نه چنان که به ادیبان کهنه پرست و بسیار میان تهی گرایش پیدا کنم.»7

       شاخص ترین اثر شعری  خانلری «عقاب»است که 86 بیت دارد. این شعر در سال 1321 سروده شده است و به صادق هدایت تقدیم شد.شعر عقاب خانلری به لحاظ استحکام ،روانی و از نظر اجتماعی و عرفانی اثری قابل تقدیر و تأویل است.

      دکتر خانلری از سال 1357 از کلیه ی مشاغل دولتی بر کنار و حدود 3 ماه زندانی شد که سرانجام با پادر میانی شهید مرتضی مطهری از زندان آزاد شد.

دفتر عمر پربرگ و بار دکتر خانلری در اول شهریور 1369 و در سن 77 سالگی بسته شد و روی در نقاب خاک کشید.

·      مشاغل

1-استاد دانشگاه تهران  2-معاونت وزارت کشور 3-وزارت فرهنگ (وزیر آموزش و پرورش)4-دو دوره سناتوری انتصابی 5-مدیر عامل سازمان پیکار با بی سوادی

       تألیفات

1-روان شناسی و تطبیق آن با اصول پرورش(1316)2-ماه در مرداب(مجموعه شعر 1334)3-وزن شعر(1377)4-زبان و زبان شناسی(1343)5-تاریخ زبان فارسی(3 جلد/1366)6-دستور زبان فارسی(1343)7-فرهنگی تاریخی زبان فارسی(1344)

      تصحیح آثار کلاسیک

1-تصحیح دیوان حافظ (1359)2-تصحیح سمک عیار(5 جلد/1338)3-تصحیح داستان های بید پای(1361)با همکاری محمد روشن

     ترجمه ها

1-دختر سروان اثر پوشکین(1310)2-تریسان و ایزوت اثر ژوزف بدیه(1334)3-شاهکارهای ایران اثر آرتور اپهام پوپ(1338)4-چند نامه به شاعر جوان اثر راینر ماریا ریلکه 5-طوفان اثر شکسپیر 6-پدر اثر فرانسواکوپه7-دو خانواده اثر مادام وی 8-معجزه ی سرما و گرما اثر هانری بوددو9-مکافات اثر فردریک بوتیه و چند اثر دیگر

دکتر خانلری حدود(300)مقاله در نشریات مختلف نگاشته است که تعدادی از آن ها با عناوین زیر در قالب کتاب منتشر شده اند.1-فرهنگ و اجتماع(1345)امیر کبیر 2-شعر و هنر(1345)تهران3-هفتاد سخن(3 جلد/انتشارات توس)1367)

 

مهم ترین اقدامات و خدمات فرهنگی و علمی دکتر خانلری

1-تأسیس مجله ی سخن در سال 1322 که تا سال 1357 ادامه داشت.«سخن نه تنها یک مجله بلکه یک انجمن فرهنگی و یک فرهنگستان بزرگ بود که اعضای آن نام آورانی چون دکتر معین ،شهیدی،هدایت،گلچین گیلانی،محجوب،آل احمد،شهید نورایی ،فردید،مشیری،ابتهاج،اعتمادزاده،بزرگ علوی،مینوی،طبری،صادق کیا،میرفخرایی و صدها تن ادیب و نویسنده و شاعر فرهیخته ی دیگر بود.»8

2-تأسیس بنیاد فرهنگ(1343) به منظور تربیت محقق و فعالیت گروهی در رشته های مختلف علمی و فرهنگی ،ویژگی منحصر به فرد بنیاد فرهنگ چاپ و نشر کتاب هایی بود که ناشران به دلیل عدم اعتماد به بازدهی اقتصادی،آن ها را چاپ نمی کردند. این بنیاد بعدها شکل دولتی گرفت و امروزه به بنیاد پژوهشگاه علوم انسانی معروف است.

3- راه اندازی و انتشار مجموعه شاه کارهای ادبیات فارسی با همکاری دکتر ذبیح الله صفا از سال 1322 (این مجموعه ها شامل معرفی نامه و آثار مهم و کلیدی شاعران و نویسندگان کلاسیک بود.

4-تأسیس پژوهشکده ی فرهنگ ایران(جهت جذب پژوهشگران و جذب دانشجویان ایرانی و خارجی در رشته های مختلف ایران شناسی)

5-تأسیس فرهنگستان ادب و هنر

6-راه اندازی و تأسیس انتشارات دانشگاه تهران

7-تأسیس شرکت سهامی ناشران در روزگاروزارتش  در فرهنگ و سامان بخشی و یک دست سازی کتاب های درسی که نتیجه ی توزیع به موقع و جلوگیری از اعمال سلیقه معلمان و مؤلفان در نوع و موضوعات کتاب ها با هدف اصل ارزشیابی برابر از مواد درسی واحد در مناطق مختلف کشور بود)لازم به ذکر است تا قبل از این اقدام خانلری انتخاب نوع،موضوع،شیوه ها و محتوای کتب درسی سلیقه ای بود و بستگی به روابط ناشر و معلم و مؤلف و کتاب فروش داشت.)

8-تأسیس سپاه دانش و اعزام سربازان تحصیل کرده به مناطق محروم جهت مبارزه با بی سوادی(این اقدام خانلری باعث شد از سوی مجامع بین المللی مورد توجه قرار گیرد.) و از سال های 1346 تا 1349 به دبیر کلی پیکار با بی سوادی انتخاب شود.

پانوشت ها

1-در کتاب «شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران.ج 3 ص 1597

2-مجله ی دنیای سخن.ش 34 .مهر ماه 1369

3-خاطرات استاد خانلری (قافله سالار سخن).ص 434

4-خاطرات استاد خانلری.ص 339

5-هفتاد سخن (مجموعه مقالات دکتر خانلری ).ص 397

6-خاطرات استاد خانلری (زیر عنوان من و نیما).ص 447

7-همان منبع.ص 339

8-آموزش ادب فارسی.سال هجدهم. پاییز 1383 .ص 26 . دکتر حسن ذوالفقاری

منابع

1-شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران

2-شاعران سرزمین نور در دست تدوین/شیون نوری

3-آموزش زبان و ادب فارسی /سال هجدهم/پاییز83/ص 27-20

4-تاریخ ادبیات مازندران/طاهری شهاب/نشر رسانش/چاپ اول/خرداد1381 به تصحیح زین العابدین درگاهی

5-قافله سالار سخن(خاطرات دکتر خانلری)انتشارات البرز/1370

6-مجله ی دنیای سخن/ش34/مهر ماه 1369

7-هفتادسخن  (مجموعه مقالات دکتر خانلری)

کی و کجا

         

 

                      کی و کجا

 

شب و باران و   دوباره غزلی  نیمایی

با  دو  سه پنجره ی لال تر  از تنهایی

مرد می گفت که فردا چه کنم ،فرداها ...؟

با دو چشمی که نمی خوابد از این لا لایی

مرد  می گفت  اگر  سنگ ترینم ، دیگر

نه  توان  ماند  و نه تمکین توان فرسایی

دامن  حوصله را هرم صبوری سوزاند

می کشد  قوت  تن   را  قفس   تنهایی

گاه ، در دست خیال تو غزل می بویم

گاه ، با موج  نگاه  تو  شوم   دریایی

ای کلید   همه احساس غزل زایی من 

و پر از آینه و عشق و  گل و فردایی

همه ی هستی من ،چشم به در دوخته اند

از که پرسم که کجا رفتی و کی می آیی ؟

ساحل دریایی

           ساحل دریایی

 

...و چه زیباست ز بوی نفست عود شدن

و  به  اعجاز  غزل های  تو   داوود  شدن

تا  رسیدن  به  لب  ساحل  دریایی  تو

سر به هر صخره و سنگ کوفتن و رود شدن

دست  در گردن یاد تو و  قد قامت عشق

و به ناز نگهت مست  و  می آلود شدن

کوچ و حیرانی و شب گردی و سر گردانی

با  سر انگشت  تو  در   دام بلا  پود شدن

 گر چه من ساده ام و سهم دلم جز این نیست

چشم  در چشم تو  و سوختن  و پود شدن

بگذار کوچه به پیچ و خم خود  خوش  باشد

به  تو  نزدیک ترم  با  همه  محدود شدن

نقش  یاد  تو به  دیوار  دلم خواهد  ماند

 از  ازل   تا   دم   ناچاری  نابود  شد ن

چشم ها چه می بینند

 

چشم ها چه می بینند 

 

این خاک نه بوی «بنان» می دهد

 و نه طنین ترانه ی« طالب»

ونه صدای تفنگ« میرزا »یی که نداشتیم

«به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خودرا»

 

این جا

سنگ ها به تعداد گنجشک هاست

پارک ها به زبان زباله سخن می گویند

و همسایه ها

با تماشای عکس های ماهواره ای جنگل و دریا

 دلی تازه می کنند

 

هنوز هوای مهی

مهلتی برای غارت قرقاول و درختان است

و به همین سادگی

«افرا »ها به جرم جوانی

دسته ی بیل و تبر می شوند

با مردانی گریم شده

و اره های برقی بی صدا

 

مدت هاست

قیمت خروس را

ترازو تعیین می کند

نه صدا و سیمایش

و

بهترین اسب ها

در ویترین ها رژه می روند

 

من در مزرعه زاده شدم

مادرم در مسابقه ی «نشا »جا ماند

وهم چنان

م 

 ی

د

و

 د

با غیرت هزار رستم و گرد آفرید

 

این جا

 هیچ زارعی به مزرعه اش بدهکار نیست

به بانک و بنک دار و نزولیست های حرفه ای چرا

 

من بزرگ شده ام

پدرم کوچک

 پدر بزرگ با عصا به ایوان خانه می آید

و جاده و دریا هنوز هم بوی مرگ می دهند

 

این جا تا چشم کار می کند زخم

وتا دلت بخواهد نمک فراوان است .

  نامه

 

 دفتر جه ی خاطرات مرا که می خوانی

خنده نکن

خط نزن

خودمانی نوشته ام

 بی تاریخ و بی امضا

بعضی از صفحات را نخوانده بگذار

مثلا

اگر باور نمی کنی

همیشه مستاجر  همیشگی همان خانه می مانم 

وپنجاه سالگی  مان را

شاید با هواپیمایی اختصاصی

پریدیم و...

ولی هر جا که باشیم باز طشت از بام می افتد و ...

 

نامه هایی که برای خودم نوشته ام

از توست 

نامه هایی هم نوشته ام برای هیچ کس جان خودم

آره 

نامه ای برای تمامی دنیاها

نامه هایی فقط برای غروب های جمعه دور از چشم کاینات

نامه ای برای لورکای ماه باز  

نامه ای برای دیوانه ی دماغ دختری دلیجانی

وسرمقاله ای در ستایش صبح روستای گیلاس لاریجان 

با این عبارت عاقلانه ی فوکو-شهر ها زندان را می سازند-

شاید به دریا نرسیم

با این اسب چوبی و

                          این گیوه ها

شاید کسی درست جای نقطه ی پایانی همین شعر منتظر باشد 

شاید

روز ها

کلمات

و....

ته بکشند و

              تمام شوند

وما

ح

ر

ف

ه

ا

ی

ما

ن

 را ابری تر از آسمان آذرماه

در اردی بهشت هزاره ی دیگری هم

 نباریدیم  

من کی ام

                              کی ام

 

   هر کسی اسم مرا خواست بگو پاییزم

   یا ببینند  درختان  کلاغان  خیزم

   بیش از آنی که کسی فکر کند طولانیست

   قصه ی داس و کمک خواستن جالیزم

   تیغ سهراب کشان تیز تر از آنی بود

   که کمی کند شود از نفس ناچیزم

   تادهان باز کنم از رمق انداخته بود

   تب هر واژه غزل های غرور انگیزم

   جای هر پنجره در شهر شما دیواریست

   دست من نیست اگر ابر تاسف ریزم

   دردهای غزلم از سر بی دردی نیست

   هم  چنان  وارث  ویرانگری  چنگیزم

   سی و اند سال به دنبال خودم می گردم

   سی و اند سال در این حنجره حلق آویزم

   سی و اند سال کبوتر شدنم ممکن نیست

   مثل  فواره  به  دامان  خودم  می ریزم